Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso – informacje i atrakcje

Zwiedzanie Yosemite i Parku Sekwoi, czyli kolejnych Parków Narodowych USA w Kalifornii, było założeniem podczas naszego Road Trip USA. Po drodze udało się też zahaczyć o wydmy Kelso i stwierdzam, że była to jedna z lepszych decyzji.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso – YOSEMITE

Kiedy zwiedzać Yosemite?

Wiosna w Yosemite to najlepsza opcja. Wodospady i rzeki są pełne wody. Tworzą się tęcze. Wszędzie jest piękna zieleń. Nie ma ogromu ludzi, więc zmotoryzowani bez problemu znajdą miejsce na parkingu. Wiosna jest idealna. Zresztą tak też głoszą tablice. Latem wodospady zaczynają wysychać. Jesienią też z wodospadami może być krucho i często słynne Mirror Lake jest suche. Zimą dużo dróg zamkniętych i mogą wystąpić trudności z poruszaniem się po parku, ale w śnieżnej odsłonie na pewno wygląda pięknie.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - YOSEMITE

Jak poruszać się po Yosemite?

Auto zaparkowaliśmy na jednym z parkingów i poruszaliśmy się głównie pieszo lub shuttle busami. I tak np. przy Tunnel View  parking jest przy samym punkcie widokowym. Później zaparkowaliśmy przy przystanku busa Sentinel Bridge i pokonywaliśmy odległości głównie pieszo. Dopiero na parking wróciliśmy busem z Mirror Lake. Dużo szlaków jest przystosowanych do zwiedzania przez osoby niepełnosprawne.

Ile kosztuje wstęp i ile czasu na zwiedzanie Yosemite przeznaczyć?

Koszty

Jak wspominałam przy innych parkach narodowych, np. Dolinie Śmierci w Kalifornii, najbardziej opłaca się kupić America the Beautiful i wtedy za auto na cały rok do wszystkich parków płacimy 80$. Przy wjeździe do parku dostajemy mapkę. Pojedynczy wjazd to koszt 35$ auto. Pieszo 20$. W parku jest bardzo dobrze zaopatrzony dość duży market. Ceny niestety do najniższych nie należą. My akurat zawsze byliśmy zaopatrzeni w swój prowiant i zakupy ograniczały się tylko do zakupu magnesu. Toalety bezpłatne.

Czas

Najlepiej z 2-3 dni. Byłam tylko jeden dzień i czułam zdecydowany niedosyt. Przy tak ograniczonej ilości czasu udało nam się zobaczyć tylko niektóre atrakcje Yosemite. Głównie Dolinę Yosemite. Wybór kilku dni na zwiedzanie Yosemite łączy się też z noclegiem. Z tego co się orientuję (podobnie jak w przypadku innych parków) noclegi dość szybko się wyprzedają i trzeba je rezerwować z bardzo dużym wyprzedzeniem —> NOCLEGI. Od kwietnia do września noclegi zazwyczaj są zajęte.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - YOSEMITE

Pogoda i temperatura w Yosemite

Przed wyjazdem przeszukałam internet wzdłuż i wszerz w odpowiedzi na pytanie, jakiej pogody się spodziewać na przełomie kwietnia i maja. Odpowiedzi były raczej kiepskie. Średnia temperatura w tym okresie to około 12 stopni Celsjusza i często mogą występować opady. Latem (czerwiec – wrzesień) około 20 i są to dość suche miesiące. Od października temperatura spada. Mogą pojawić się przymrozki, a zima to już wiadomo: mróz, śnieg. Tyle statystyki. Rzeczywistość jest inna.

Zapatrzona w prognozę, która podawała, że będą tylko 4 stopnie (!!!) w ciągu dnia ubrałam się dość ciepło. Dziś poleciłabym Wam ubiór na tzw. cebulkę, bo z 4 stopni zrobiło się 24! Ratowało mnie tylko przed ugotowaniem się to, że na dzień dobry rozwaliły mi się buty trekkingowe i zostałam w sandałach (moje stopy lubią to 🙂 ) i właśnie „cebulkowe” ubranie. Słońce grzało naprawdę mocno i zrobiło się prawdziwe lato. Z obserwacji kont na Instagramie wiem, że dosłownie tydzień wcześniej było w Yosemite bardzo zimno. Tak więc po prostu pogoda spłatała nam pozytywnego figla.

Zwiedzanie Yosemite – szlaki, punkty widokowe, atrakcje

Tunnel View

Chyba najbardziej znany widok w Yosemite. Dosłownie Yosemite w pigułce. Jest wodospad, mnóstwo drzew, ogrom skał. Najbardziej chyba oblegany punkt widokowy. Przy punkcie jest  parking.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - YOSEMITE Tunnel View

Sentinel / Cook’s Meadows Coop

Najprostszy szlak. Spacerem idzie się około 3 km przez łąki z widokiem na Yosemite Falls. Z mostku Sentinel Bridge świetnie widać Half Dome. Tutaj  też zwłaszcza podczas zachodu słońca ściągają rzesze fotografów, aby uwiecznić słynną skałę. Dodatkowo przy Sentinel Bridge jest parking i przystanek shuttle busa. Stąd też wyruszyliśmy na inne szlaki.

Lower Yosemite Falls

Malowniczy szlak do wodospadu, a właściwie jego najniższej części. Górną część wodospadu też można zwiedzać, ale tutaj szlak już należy do trudnych. Szlak do Lower Yosemite Falls jest w całości drogą asfaltową. W kwietniu w wodospadzie woda płynęła jak szalona. W ciągu kilku sekund byliśmy cali mokrzy od charakterystycznej mgiełki. Na szczęście temperatura iście letnia zrobiła swoje, a mgiełka była nawet miłą odmianą. Większość ludzi zaopatrzona jednak była w parasole czy kurtki przeciwdeszczowe.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - YOSEMITE Lower Yosemite Falls

Mist Trail

Szliśmy szlakiem do wodospadu Vernal, czyli około 4 km, w jedną stronę godzinę. Choć szlak jest asfaltową ścieżką, to od samego początku wiedzie mocno pod górkę i staje się męczący. Podsumowując łatwym bym go nie nazwała 🙂 Nagrodą są jednak ładne widoki. Szlak jest bardzo popularny, ale nie panuje ogromny ścisk. Bywa, że chwilami idziemy sami. Po dojściu do stóp wodospadu zostałam na mostku,  a mąż poszedł kamiennymi schodami dalej. To właśnie od mostku kończy się wygoda w postaci asfaltu. Dlaczego zostałam? Nie miałam odpowiedniego obuwia. Wodospad kipiał wodą, która rozlewała się na kamienie. Dalsza droga była bardzo śliska. Innymi słowy zostałam podziwiać wodospad Vernal z dołu.  Szlak nawet statystycznie (ponoć – tak twierdzi internet) należy do niebezpiecznych. Podobno ginie tu więcej osób niż na Half Dome. Po dotarciu na górę woda wodospadu dudni, a wokół tworzy się otoczka w postaci tęczy.

Yosemite Mist Trail

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - YOSEMITE Mist Trial

Mirror Lake Trail

Zeszliśmy tą samą drogą i udaliśmy się pieszo do Mirror Lake szlakiem Mirror Lake Trail. Auto mieliśmy cały czas zaparkowane przy Sentinel Bridge. Całą drogę szliśmy leśną drogą. Szlak jest łatwy tylko gdzieniegdzie wystawały korzenie drzew, czy kamienie. Szliśmy więc prawą stroną rzeki. Podobno lewą stroną prowadzi utwardzona droga. Mirror Lake to baśniowy obrazek.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - YOSEMITE Mirror Lake Trail

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso – PARK SEKWOI

Co to jest sekwoja?

Sekwoja to największe drzewo świata. Drzewa tego gatunku osiągają olbrzymie rozmiary i żyją nawet 2 tysiące lat. Jako ciekawostkę należy podać, że sekwoje, aby przetrwać potrzebują ognia! Samo drzewo się nie pali, ale pod wpływem ognia otwierają się szyszki i następuje reprodukcja tych drzew. Dawniej ogień zapewniały na przykład uderzenia pioruna, dziś to kontrolowane podpalenia przez pracowników. Niech Was więc nie zdziwią osmolone pienie.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - PARK SEKWOI

W jakim okresie najlepiej zwiedzać?

Na przełomie kwietnia i maja temperatura była dość przyjemna (około 15 stopni), ale miejscami leżał jeszcze śnieg nawet i do kolan. Dodatkowo też dużo terenu było podmokłe w wyniku topnienia wspomnianego śniegu. Najwięcej radości ze śniegu mieli jednak Meksykanie, którzy łopatami zgarniali go na swoje pickupy i szaleli w białym puchu bez względu na wiek 🙂 Wiem, że podobnie jak w przypadku Yosemite zaledwie tydzień wcześniej w parku było bardzo zimno, spowijała go mgła. Zimą trzeba być przygotowanym na duże ilości śniegu, wymagane łańcuchy na koła i wiele zamkniętych dróg.

Poruszanie się po Parku Sekwoi

Najlepiej poruszać się autem i potem pieszo. Parkingów jest dużo, ale w weekend nieźle się namęczyliśmy, aby gdziekolwiek auto postawić. Parkingi przepełnione, niektóre wyłączone z ruchu. Niestety w okresie, gdzie zalega śnieg trzeba się z tym liczyć. Park Sekwoi praktycznie łączy się z Kings Canyon. Ten drugi jest mniej oblegany i o wiele łatwiej było zaparkować. Dodam jeszcze bardzo istotną rzecz, że podczas spaceru po parku należy uważać na niedźwiedzie. Pozostawiając auto na parkingu należy zabezpieczyć jedzenie. Nic nie zostawiać na widoku.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - PARK SEKWOI

Koszty i czas przeznaczone na zwiedzanie Sekwoi

Wydatek to bilet wstępu w wysokości 35$ za auto lub najlepszy wybór, jeśli chcemy zwiedzać więcej parków annual pass w kwocie 80$. Moim zdaniem jeden dzień spokojnie wystarczy na zwiedzanie Parku Sekwoi. Drobne zakupy bez problemu można zrobić w markecie na terenie parku tuż przy wjeździe do Kings Canyon. Nasze jak zwykle ograniczyły się do zakupu magnesu.

Zwiedzanie Parku Sekwoi – atrakcje

Największa atrakcja to sekwoja General Sherman. Szczerze, to dla mnie sam park w sobie był atrakcją. Nigdy nie widziałam tak ogromnych drzew i miałam ochotę każde fotografować. Sam General Sherman jest ogromny. Potrzeba 20 dorosłych osób trzymających się za ręce, aby go objąć. Szlak do tej sekwoi wiedzie asfaltową ścieżką. Do sekwoi schodziło się z górki, gorzej wracało, bo pod górkę i w związku z topnieniem śniegu wodzie po kostki 🙂

Inne atrakcje to… powalone drzewa. Można spacerować w pniach tych olbrzymów jak po korytarzach. Nigdy bym się nie spodziewała, że zwykłe drzewa wzbudzą we mnie niezwykłe emocje.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso – WYDMY KELSO

Atrakcje Kelso

Kelso w Kalifornii to tzw. ghost town. Na pomysł przejazdu przez Kelso wpadliśmy po drodze. Najbardziej zaciekawiły nas tamtejsze wydmy. Na początku zatrzymaliśmy się przy starym dworcu kolejowym. Bez problemu zaparkujecie tu auto i skorzystacie  z bezpłatnych toalet. Obeszliśmy trochę teren. Zobaczyliśmy więzienną klatkę, czy najdłuższy pociąg, jaki do tej pory widziałam – miał 127 wagonów (liczyłam dokładnie 🙂 ) i przejechaliśmy na kolejny parking już przy wydmach.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - WYDMY KELSO

Kelso to wymarłe miasteczko, które swoją nazwę zawdzięcza nazwisku pracownika kolejowego. W kapeluszu umieszczona na kartkach nazwiska trzech pracowników i wylosowano właśnie Kelso. Miasto zostało wybudowane w 1905 roku wzdłuż linii kolejowej między Utah a Los Angeles. Miasto kwitło jeszcze bardziej, kiedy w pobliżu odkryto m.in. pokłady złota i żelaza. Zajezdnia działała do 1986 roku. Trudne pustynne warunki niszczyły budynki. Od 2005 Kelso jest dostępne dla zwiedzających, jako obiekt muzealny.

Dla mnie, osoby kochającej pustynne klimaty, to najistotniejsze były wydmy. Przy wejściu na szlak powitała nas tabliczka, żebym uważać na przykład na węże. Wydmy Kelso to teren 120m2! Znajdziemy tu też ciekawą roślinność pustynną, a także… żółwie. Udało nam się nawet jednego wypatrzeć i przepuszczać przez drogę. Sama droga do Kelso jest już atrakcją. Prosta z ogromem drzew Jozuego na poboczach,  z przelatującą skłębioną, suchą trawą niczym w westernach.

Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - WYDMY KELSO Zwiedzanie Yosemite, Parku Sekwoi, Kelso - WYDMY KELSO